Chiptuning Mercedes Vito W447

Chiptuning Mercedes Vito W447

sep 23

Chiptuning Mercedes Vito W447

Een bedrijfswagen is, vrijwel, onmisbaar voor iedere ondernemer. Soms biedt deze echter niet het gewenste rijplezier en blijkt vaak wel dat een bedrijfswagen minder pittig is in het verkeer. Mist u ook het extra vermogen in uw bedrijfswagen? Of wilt u dat uw bedrijfswagen iets zuinger wordt? Chiptuning biedt enorm veel mogelijkheden. Bij JP Car Engineering wordt uw bedrijfswagen, met zorg, geoptimaliseerd.

Het nieuwe pareltje van Mercedes

Mercedes gooit altijd hoge ogen met hun Vito. Sinds enige tijd heeft Mercedes de nieuwe Vito op de markt gebracht, de nieuwe benchmark in het bedrijfswagen segment. De nieuwe Mercedes Vito heeft een ruime keuze uit carosserievarienten, laadvermogens, wielbases, lengtes, motoren en als eerste bedrijfswagen in zijn klasse kan de nieuwe Vito met voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving worden uitgerust waardoor hij maatwerk levert voor elke ondenemer, maar die verschillen tussen de motoren wat is daar van te zeggen. Tijd voor een proefrit….

Verschil tussen de 111 CDI en de 114 CDI

Na een paar dagen op pad te zijn geweest met een achterwiel aangedreven 114 CDI kunnen we opmerken dat de verschillen voelbaar zijn ten opzichte van de voorwiel aangedreven 111 CDI. Beide Vito’s hebben wij gereden met een handgeschakelde 6-bak, dit om de vergelijking zo optimaal mogelijk uit te kunnen voeren. De basismotor voor de Vito is een compacte 1,6-liter viercilinder turbodiesel, die dwars voorin wordt gemonteerd, in de uitvoeringen 109CDI (88pk) en de 111CDI (114pk). De 111CDI helt niet over in vermogen. De 1.6 diesel doet zn werk prima en laat mooie cijfers zien qua efficientie, maar mist wel een beetje het bekende Mercedes karakter. De vinnigheid en felheid ontbreekt, echter zijn hierin grote verschillen te behalen met een motoroptimalisatie (chiptuning), maar daar gaan we het zo over hebben. In de Vito 114 CDI ligt de 2.1 liter grote turbodieselmotor en levert hierin 100 kW/136 pk. Eenmaal hierin gestapt valt het toch een beetje tegen. We hadden verwacht het gevoel te krijgen van ja dit is fijn, dit is lekker dit is wat we missten in de 111CDI maar dit konden we niet vinden. De 114CDI is pittiger dat absoluut, maar het is geen beduidend groot verschil. Hoewel op papier de cijfers voorzich spreken, laat de praktijk anders zien. Het verschil van 22pk en 60Nm lijkt een stap te zijn, maar dit valt tegen. Verschil in aandrijving ten opzichte van de 111CDI en de 114CDI zal hierin een rolspelen, verliezen naar de achterwielen lijken groter te zijn dan de directe voorwielaandrijving van de 111CDI. Tuurlijk er is een merkbaar verschil, maar dat verschil is wel klein. Totdat we met het motormanagement aan de gang gaan en dan worden de verschillen wel groot, heel groot……

Na chiptuning

Tijdens de proefrit missen wij toch het extra vermogen van de 114CDI ten opzichte van de 111CDI. Maar ook de 111CDI presteerde niet helemaal naar onze zin. Daar is een oplossing voor, namelijk chiptuning! Tijd om de 111CDI en de 114CDI aan te pakken en naar JP Car Engineering maatstaven te optimaliseren. De twee Vito’s zijn klaar, we stappen in voor de proefrit. De 111CDI heeft een sprong gemaakt van 114pk naar 166pk, koppel van 230Nm naar 386Nm. Kijk dit is thuiskomen, de 111CDI pakt heerlijk op en vooral vanuit lage toeren. Vloeiende opbouw qua trekkracht, de hele bus is veranderd. Dit is nu een bus waar iedereen graag mee op pad wil, ook de verbruikcijfers geven ons een glimlach op het gezicht. Dit is wat de Vito 111CDI absoluut nodig heeft. Rest ons de vraag wat heeft onze optimalisatie met de 114CDI gedaan. Op papier staan de waardes van 207pk en het koppel van 467Nm, dit was 136pk en 330Nm. We draaien de sleutel om, rijden weg en kijken elkaar aan. Nu is het verschil tussen de 111CDI en de 114CDI merkbaar, niet zomaar merkbaar maar dit zijn nu grote verschillen. De 2.1 presteert fantastisch, wat een trekkracht zit er in dat blok. De motor loopt rustiger en met meer souplesse, maar dat koppel is heerlijk. Je hebt geen seconde meer het gevoel dat je iets te kort komt, nu ben je blij dat je voor de 114CDI hebt gekozen!

De volgende Mercedes Vito modellen kunnen door ons getuned worden:
– De Mercedes-Benz Vito 109 CDI heeft standaard 88 PK en 230 Nm.
JP Car Engineering brengt deze standaarden naar 166 PK en 386 Nm!
– De Mercedes-Benz Vito 111 CDI heeft standaard 114 PK en 230 Nm.
JP Car Engineering brengt deze standaarden naar 166 PK en 386 Nm!
– De Mercedes-Benz Vito 114 CDI heeft standaard 136 PK en 330 Nm.
JP Car Engineering brengt deze standaarden naar 207 PK en 467 Nm!
– De Mercedes-Benz Vito 116 CDI heeft standaard 163 PK en 360 Nm.
JP Car Engineering brengt deze standaarden naar 196 PK en 467 Nm!
– De Mercedes-Benz Vito 119 Bluetec heeft standaard 190 PK en 440 Nm.
JP Car Engineering brengt deze standaarden naar 226 PK en 508 Nm!

Naast extra vermogen en koppel / trekkracht wordt uw bedrijswagen ook zuiniger! Uiteraard geldt dit met behoud van dezelfde rijstijl. Door de toename in trekkracht/koppel verricht de motor met minder moeite dezelfde arbeid als voorheen. Hetzelfde resultaat met minder arbeid een hoger rendament dus. Twijfel niet en informeer naar de mogelijkheden voor uw auto!

We zien u graag bij onze vestiging in Eindhoven met uw Mercedes Vito.
JP Car Engineering, de specialist in Chiptuning regio Eindhoven.

 

 

Openingstijden

DI - ZA 08.00 - 18.00 uur

Kom langs

de Run 8233 Veldhoven

Bel ons:

Telefoon: 040 763 0530